Cyklotour #7     Po stopách rytiera Alberta

Vydáme sa po cestách i necestách, ktoré vedú z Michaloviec smerom do obce Vinné, popod Viniansky hrad, kadiaľ v 14.storočí cválal aj rytier Albert z Michaloviec. Albert z Michaloviec je nielen v stredoveku jednou z najvýznamnejších osobností Michaloviec, ale aj celého Zemplína. Do histórie sa zapísal ako najvyšší predstaviteľ johanitského rádu v Uhorsku, dalmátsko-chorvátsky bán a protihusitský bojovník. Slávu získal najmä na bojovom poli, a preto si oprávnene zaslúži pomenovanie michalovský či zemplínsky prvý rytier. Mal priazeň panovníka Žigmunda Luxemburského. Aj vďaka nemu sa z dediny Michalovce stalo mestečko, ktoré dodnes využíva erb odvodený od jeho polepšeného erbu.

Štartujeme v Michalovciach a mierime smerom na Zemplínsku šíravu. Môžeme ísť dvojprúdovou cestou alebo starou cestou, ktorá strmšie stúpa a vedie popri lesoparku Biela hora. Pokračujeme až po križovatku s odbočkou do obce Trnava pri Laborci. Odbočíme vľavo a pozvoľným stúpaním sa dostaneme do obce. Pri obecnom úrade nájdeme rázcestník a vydáme sa smerom na Viniansky hrad po žltej turistickej značke, z ktorej však odbočíme vpravo na súradniciach N 48° 48' 57,282", E 21° 56' 30,195". Poľná cesta nás vedie popod adnezitové bralo, kde sa týči zrúcanina hradu. Neodbočujeme, držíme sa stále vľavo. Križujeme modrú turistickú značku vedúcu na hrad ale my pomedzi vinice stúpame, následne sa spustíme do dediny Vinné a postupujeme smerom ku kameňolomu Šútová. Minieme ho a vystúpame na hlavnú cestu, odbočíme vpravo a spúšťame sa až k jazeru Vinné, kde si môžeme oddýchnuť a občerstviť sa. Z jazera si môžeme odskočiť na vrch Senderov s krásnym výhľadom a základmi kostolíka z 13.storočia, ktorý popisujeme v ďalšej cyklotúre. Ak sa nám nechce už stúpať do kopcov, sadneme na bicykle a spúšťame sa hlavnou cestou až do Michaloviec. Povesť hovorí, že posledný hradný pán hradu Vinné, Štefan, si alchýmiou nahonobil obrovské poklady, ktoré pred zbúraním hradu obďaleč narýchlo zakopal. Potom však bez stopy zmizol, lebo sa spolčoval so zlom a vzácnosti podnes nik nenašiel. Nenašli sme poklad ani my ale pripravili sme jeden pre malých cyklistov. Hľadajte na súradniciach N 48° 49,533', E 21° 58,869 skrýšu  označenú na stránke geocachingu kódom GC96MVK s názvom Po stopách rytiera Alberta.